Woonmanifest

Door Frances Oreel op 19 februari 2022

Vandaag, zaterdag 19 februari, presenteert PvdA het woonmanifest. Een serie duidelijke actiepunten waarmee aandacht wordt gevraagd voor hét belangrijkste thema van de aankomende gemeenteraadsverkiezingen: betaalbaar wonen. Om dit kracht bij te zetten ondertekenen lijsttrekkers van PvdA en de samenwerkende PvdA-GroenLinks partijen in Zeeland het woonmanifest.

PvdA stelt dat afgelopen vier jaar de landelijke regeringspartijen VVD, CDA, D66 en ChristenUnie onvoldoende aandacht hebben gehad voor betaalbaar en duurzaam wonen. Woonprotesten en schrijnende verhalen zijn orde van de dag. De huidige plannen van het kabinet blijven weinig overtuigend, daarom slaat PvdA de handen ineen om een duidelijk signaal af te geven: “Dat moet anders! Dat kan anders!”

Iedereen verdient het om te kunnen wonen op een fijne plek waar je je thuis voelt. Maar zo’n fijn thuis in de stad of dorp waar je wilt wonen, is voor veel mensen onbereikbaar geworden. De markt werkt goed voor speculanten die veel woningen verzamelen voor de winst, niet voor mensen die er eentje nodig hebben om in te wonen. Vastgoedspeculanten nemen steden en dorpen over. De huren rijzen de pan uit en een betaalbare woning is nog nauwelijks te vinden. Studenten, starters en gezinnen zijn de dupe.

De wooncrisis bestrijden
Het woonmanifest bevat negen punten om de wooncrisis te bestrijden. Daarin wordt opgeroepen om meer betaalbare woningen te bouwen, huren weer betaalbaar te maken en in te zetten op het verduurzamen van woningen. Dat is goed voor het klimaat en voor de energierekening. Zo pleit het woonmanifest ook voor de komst van een bouwplicht waardoor bouwgrond niet wordt opgekocht door speculanten die er vervolgens niets mee doen. Speculatie en leegstand moet ook worden beperkt door een zelfbewoningsplicht in veel meer gemeenten in te voeren zodat woningen ook daadwerkelijk door kopers worden bewoond. In veel Zeeuwse gemeenten staat de leefbaarheid onder druk door toeristische verhuur en tweede woningen.

Groene en leefbare wijken
Thuis voelen gaat niet alleen over woningen, maar ook over de buurt. Verloedering door straatafval moet worden aangepakt en kinderen moeten veilig op straat kunnen spelen, binnensteden en woonwijken moeten daarom verkeersluw worden. Gemeenten moeten meer geld krijgen om de lokale voorzieningen te verbeteren, de lokale bibliotheek, het buurthuis en fatsoenlijke openbaar vervoer zijn onmisbaar voor wijk of dorp, toch wordt er vanuit geldgebrek nog te vaak voor sluiting gekozen.