Door Frances Oreel op 18 januari 2017

Waarom vraagt Porthos naar psychiatrische aandoeningen?

Korte samenvatting van de uitzending van Omroep Zeeland op dinsdag 17 januari 2017: Porthos wil alles weten van de patiënten. Porthos op Walcheren vraagt heel erg door. Dit in tegenstelling tot andere gemeenten in Zeeland. Andere gemeenten hebben vertrouwen in de beoordeling van psychiaters en zorgverleners welke zorg nodig is.

Psychiaters trekken aan de bel. Gesteld wordt dat de veelheid van vragen vanuit Porthos aan mensen met een psychiatrische ziekte de behandeling van deze patiënten verstoord. Jeugdpsychiater Dinesh Achaibersing van Emergis zegt dat de vragen van Porthos soms als intimiderend worden ervaren, wat ook gevolgen voor de behandeling kan hebben. Hij vraagt zich af of het besef aanwezig is bij Porthos welke impact deze veelheid aan persoonlijke vragen kunnen hebben op patiënten met ernstige problemen. Als voorbeeld wordt genoemd dat suïcide pogingen / suïcidale gedachten worden uitgevraagd.

Graag hoort de PvdA-raadsfractie een reactie van de wethouder op deze uitzending. Met aandacht voor de volgende vragen: Is de balans wel goed tussen het belang van de patiënt, vertrouwen op de beoordeling van de behandelend psychiater en de besteding van gemeenschapsgeld? Gaat er niet teveel zorggeld naar de controle? Heeft Porthos de expertise hiervoor in huis? De reactie van Emergis beschrijft een zeer zorgelijk effect van de werkwijze van Porthos, graag een reactie op deze signalering.

Fractievoorzitter Frances Oreel

Gerbrandystraat 55 4384 NC Vlissingen Mijn naam is Frances Oreel. Tot mijn 18e  jaar heb ik op Souburg gewoond en daarna in Vlissingen. Ik ben gehuwd en heb een zoon. Ik heb een eigen bedrijfje in begeleiding, coaching en advies op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en ben bezig om dit uit te breiden met