Vragen over verkoop voormalig bibliotheekgebouw

Door Frances Oreel op 7 november 2019

Op de website van de gemeente Vlissingen wordt bekend gemaakt dat de verkoop van het voormalige gebouw van de bibliotheek aan de Oude Markt niet doorgaat, ondanks een tweetal biedende partijen. De POV en de PvdA hebben daarover de volgende vragen gesteld aan het college van Burgemeester & Wethouders van Vlissingen:
• U meldt dat beide biedingen (ver) onder de taxatiewaarde lagen. Kunt u aangeven wat de boekwaarde & de door u genoemde taxatiewaarden zijn?
• Had het college bij de uitnodiging tot bieding of anderszins aangegeven dat er een minimumbedrag diende te worden geboden? Anders gezegd, had u een drempel ingebouwd en zo ja, waren bieders daarvan op de hoogte en zo niet, waarom wordt dan nu naar de taxatiewaarde verwezen als parameter voor de gunning?
• Hoeveel procent lagen de biedingen onder beide (verschillende) bedragen?
• U maakt melding van het ontbreken van voldoende borging op financieel en maatschappelijk gebied. Welke eisen stelt u aan de financiële borging?
• Welke eisen stelt u aan de maatschappelijke invulling, welke parameters legt u daarbij aan?
• Wie beoordeelt aan de hand van die parameters of de invulling voldoet of niet?
• Welke rol speelt het bestuur van SIBV hierin?
• Door wie wordt het huidige bestuur gevormd en is aan bestuursleden die daarnaast deel uitmaken van de ambtelijke organisatie een mandaat verstrekt? Zo ja, welk?
• Het college geeft aan nu op zoek te zijn naar een geschikte koper. Dat proces was toch al veel eerder opgestart? Wat gaat het college dan anders doen dan wat er eerder gedaan is?
• U spreekt van een invulling die “bijdraagt aan een Vlissingen met een levendig centrumhart”. Welke invulling past daar volgens het college bij en waarom waren de twee eerder afgewezen invullingen niet passend in die omschrijving?