Nieuw(jaar)sbrief PvdA Vlissingen

Door Frances Oreel op 2 januari 2021

Graag willen wij jullie een goede start van 2021 wensen. Hopelijk kunnen er weer ontmoetingen plaatsvinden in 2021.

Een korte terugblik
Het zijn al jaren moeilijke tijden in Vlissingen. Steeds lijkt het dat het niet meer erger kan, niks is minder waar. Vooral de financiën binnen het Sociaal Domein zijn moeilijk op orde te krijgen. Er ontstaan steeds nieuwe tekorten. Tot op heden is er geen duidelijk en concreet plan. Dit is de reden waarom de PvdA tegen de begroting 2021 heeft gestemd.

De laatste maand zijn de problemen binnen de Jeugdzorg in Zeeland hoog opgelopen. Er zijn korte lijnen met ons Tweede Kamerlid Attje Kuiken. Ondanks dat de Ministeries Volksgezondheid, Welzijn & Sport en Justitie & Veiligheid het proces nauw volgen en aanwijzingen geven aan de 13 Zeeuwse wethouders, is de situatie zorgelijk en is het nog onduidelijk hoe het verder zal gaan verlopen.

Een steeds terugkerend onderwerp is de rol van de gemeenteraad. Het college van burgemeester en wethouders heeft grote moeite met de rol van de raad. Zie onze raadscolumn van deze week.

Langs deze weg, dank ook aan de leden die input hebben geleverd. Dat is altijd fijn, zeker omdat we als raad soms wel een beetje naar binnen zijn gericht. Daarom is het belangrijk om ook van buiten naar binnen te denken. Maar vooral ook, als éénmansfractie is het hard werken, om op alle onderwerpen te reageren.

Een blik vooruit
In februari staat het Nollebos-Westduinpark weer op de agenda. Het is de bedoeling om in januari / februari jullie hierover te raadplegen. Daarover volgt nog nader bericht. De toeristische visie is aangenomen, het college geeft aan dat hiermee geen mogelijkheden ontstaan voor het gebied Nollebos-Westduinpark, maar de tekst van de vastgestelde visie lijkt toch wel meer mogelijkheden te scheppen.

We gaan er weer tegenaan in het nieuwe jaar, want er is veel te doen. Input is altijd welkom. Kijk naar elkaar om. Samen staan we sterk!

Frances Oreel (fractievoorzitter)