Zeggenschap en lokale democratie

Uitkeringsgerechtigden en mensen met zorgvragen hebben recht op een menswaardige behandeling. Daarbij is het belangrijk dat de belangenbehartiging op orde is en dat uitkeringsgerechtigden en cliënten in de Wmo of jeugdzorg collectief voor hun belangen op kunnen komen en zeggenschap hebben naast het recht op de individuele cliëntenondersteuning.

De rechtsstaat biedt zekerheid, beschermt minderheden tegen de meerderheid en zorgt voor gelijke behandeling van haar inwoners, arm of rijk. Dit is lokaal net zo belangrijk als nationaal. Iedereen moet over gelijke toegang tot de rechter kunnen beschikken. Dat mensen met een kleine portemonnee vaak gebrekkige juridische ondersteuning krijgen, staat hier haaks op. Daarom pleiten we landelijk om dit punt aan te pakken.

Onze keuzes:
1. We versterken de zeggenschap van mensen in de bijstand door de positie van de Sociale Cliëntenraad Walcheren te versterken.
2. We maken serieus werk van inspraak en medezeggenschap van en door (zorg)cliënten in ons gemeentelijk beleid. Dat geldt zowel voor de cliënten in de Wmo als die in de jeugdzorg. We bieden hiervoor budget en scholingsmogelijkheden.
3. We dragen zorg voor een onafhankelijke en adequate cliëntenondersteuning in de Wmo en in de Jeugdzorg. Deze ondersteuning wordt expliciet aangeboden.
4. Uitkeringsgerechtigden dienen dezelfde onafhankelijke cliëntenondersteuning te ontvangen als cliënten in de Wmo.
5. We zorgen voor een goede sociaal-juridische dienstverlening in de gemeente.
6. We zorgen voor snelle besluitvorming en heldere beschikkingen.
7. Ons beleid is gericht op het zoveel mogelijk voorkomen van bezwaarschriften en juridische procedures. Waar deze toch niet te vermijden zijn, wordt de cliënt verwezen naar Het Juridisch Loket.

Lokale democratie
Met ‘het recht om uit te dagen’ wil de PvdA dat inwoners van de Vlissingen wijken en dorpen het recht krijgen om initiatief te nemen. De gemeente moet nu écht aan de slag om inwoners mogelijkheden te bieden om taken van de gemeente over te nemen als zij denken dat het beter, slimmer en goedkoper kan. Daarom maken we een beleidsplan inwonersinitiatieven, waarin precies staat hoe mensen zelf aan de slag kunnen.

Onze keuzes:
8. De PvdA wil samen met inwoners gaan experimenteren met nieuwe vormen van participatie en zeggenschap in hun wijken en dorpen.
9. De PvdA wil dat kinderen al vanaf jonge leeftijd betrokken worden bij allerlei onderwerpen die spelen in de politiek. Dicht bij huis, in de buurt, maar ook bij zaken die voor de hele stad belangrijk zijn.
10. We maken het aantrekkelijk voor kinderen en jongeren om zich met de politiek bezig te houden. De gemeente kan regelmatig ideeën en opinies ophalen over wat jongeren bezighoudt. Stel een wijkschouw met en voor kinderen in om de looproutes naar school en in de buurt te verbeteren. Sluit aan bij het provinciale initiatief om een jongerenparlement te organiseren, één keer per kwartaal. Betrek zo jongeren bij speelvoorzieningen, culturele voorzieningen, horeca sluitingstijden en festivals.
11. We zorgen dus dat kinderen en jongeren hulp krijgen bij het realiseren van ideeën of het oplossen van problemen, zodat ze leren hoe het werkt in de politiek.
12. De PvdA vindt dat de gemeenteraad zijn rol sterker inhoud moeten gaan geven.
13. Burgercommissieleden mogen in de gemeenteraad, namens de politieke partij die zij vertegenwoordigen, ook zonder “hun” raadslid in een commissie functioneren.
14. Vlissingen als centrumgemeente zal een voorbeeldrol moeten gaan spelen bij brede samenwerking. Alles gericht op krachten bundelen. Niet steeds de discussie voeren over uit gemeenschappelijke regelingen of andere samenwerkingsverbanden stappen, maar zorgen dat we nader tot elkaar komen. De PvdA staat positief tegenover één gemeente Walcheren.
Als gemeenteraad is het belangrijk om de controlerende en kaderstellende taak goed uit te voeren. Hier dient ook aandacht te zijn voor het wettelijk kader, daar kan en mag niet van worden afgeweken. Het college van B&W. moet bezwaarprocedures zoveel mogelijk voorkomen. Dat is in ieders belang.
15. Wij ook vinden dat de dienstverlening door de griffie uitgebreid moet worden.