Financiën en besluitvorming

De PvdA presenteert een ambitieus verkiezingsprogramma. Daarbij beseft zij dat niet alles direct en tegelijkertijd te realiseren is, zeker tegen de achtergrond van de huidige financiële positie van Vlissingen. Maar een politieke partij en ook een goed gemeentebestuur beginnen met ambities en het maken van duidelijke politieke keuzes. Activiteiten en maatregelen die buiten de ambitie vallen, zullen worden ingewisseld voor andere die er wel binnen vallen. De PvdA zal meewerken om de begroting sluitend te krijgen. Nieuwe voorstellen kunnen binnen dat kader gerealiseerd worden.

De PvdA zal in en buiten de vergaderingen van de gemeenteraad en eventueel in het college de voorstellen die in dit programma zijn opgenomen, met enthousiasme uitdragen en gerealiseerd proberen te krijgen. Om een meerderheid in de raad te krijgen, is de medewerking van anderen nodig. Omgekeerd zullen wij uiteraard voorstellen van anderen die in ons programma zijn opgenomen, steunen.

Als we voorstellen indienen die door een minderheid van de gemeenteraad gesteund worden, kunnen die wel degelijk een functie hebben. Anderen komen soms later met een min of meer gelijkluidend voorstel, geïnspireerd door het eerdere voorstel van de minderheid. Ook zijn er gemeenten, waarbij het normaal is dat de meerderheid rekening houdt met de minderheid. Daar wordt pas echt de democratie toegepast.