Cultuur

Aan de opbouw van de stad is hard gewerkt, maar als je naar het culturele aanbod kijkt, moet dat de komende jaren flink versterkt worden. Veel gebouwen, waarin men op cultureel vlak aan de slag kon gaan, zijn de laatste vier jaren verdwenen, zoals: Kunsteducatie (in het Theo van Doesburgcentrum), Muziekschool (vestiging Vlissingen), Bibliotheek in Oost-Souburg, Arsenaaltheater en het kunst- en cultuurcentrum Willem III.

Maar cultuur houdt veel meer in dan gebouwen, zoals hierboven zijn genoemd. De PvdA kiest voor het investeren in de kennismaking van de jeugd met cultuur. Contacten met kunstenaars moeten gestimuleerd worden. Naast kennismaken heeft elk kind recht op het kunnen deelnemen aan culturele activiteiten, zowel actief als passief. Voor minder draagkrachtigen zorgt de gemeente voor een goedwerkende financiële regeling om tegemoet te komen in de kosten.

Culturele activiteiten in de openbare ruimte kunnen door iedereen bezocht worden. Juist die activiteiten wil de PvdA stimuleren en pleit daarom voor een substantieel stimuleringsfonds hiervoor. Vrijwilligers en amateurverenigingen spelen een belangrijke rol om actief bezig te kunnen zijn met een grote variatie aan cultuurvormen. Er moet natuurlijk een podium zijn om prestaties te kunnen tonen.

Voor de PvdA is het vanzelfsprekend dat bij deze versterking van het culturele aanbod de inbreng van de diversiteit aan culturen, die hier samen met mensen uit hun land van oorsprong is meegebracht, een waardevol element is. Kennis, houding en gedrag bepalen de wijze waarop de mensen naar elkaar kijken, elkaar beleven en met elkaar omgaan.

De afgelopen jaren zijn groepen met verschillende meningen scherper tegenover elkaar komen te staan. Wij willen weer ruimte scheppen voor duurzame contacten tussen mensen met andere achtergronden, opvattingen en gedragingen door mensen kansen te bieden samen aan de slag te gaan met soms heftig bediscussieerde onderwerpen.

Onze keuzes:
1. Ieder kind moet lid kunnen zijn van een culturele vereniging. De drempels om dit te realiseren moeten verlaagd worden. Een onderzoek via de scholen kan constateren wie buiten de boot vallen.
2. Investeren in cultuur is een belangrijke post op de gemeentebegroting.