Door Frances Oreel op 8 januari 2017

PvdA Vlissingen roept op tot eenheid

PvdA: “Veiligheid is een voorwaarde voor vrijheid. In een onveilige omgeving kunnen burgers niet leven, kinderen niet spelen en ondernemers niet werken. Of het nu gaat om geweld, vandalisme, fraude en misbruik met uitkeringen, onbeschoft gedrag tegen ambulancepersoneel: dergelijk gedrag moeten we hard bestrijden. Straffen dienen om er voor te zorgen dat daders niet in herhaling vallen en om de daders te laten voelen dat de samenleving hun gedrag niet tolereert. Maar met straffen alleen kom je er niet: veroordeelden moeten worden klaargestoomd voor een terugkeer in de samenleving, zodat onze veiligheid niet opnieuw in het geding komt.”

Er is al veel over geschreven op sociale media, in de pers. Begrijpelijk, wat een mooi begin van het nieuwe jaar had moeten worden, werd een drama. Een groep mensen heeft daar blijkbaar voor gekozen, om een hele wijk niet een mooi nieuw begin van het jaar 2017 te gunnen. De nasleep is voor veel mensen groot. Schade aan materiaal, tot auto’s aan toe. Daarnaast de immateriële schade. Mensen in het Middengebied zijn bang geworden en ervaren dat nu nog steeds. Het gevoel van veiligheid is verdwenen, veiligheid een voorwaarde voor vrijheid, waarmee vrijheid voor deze mensen verdwijnt! En dat in Vlissingen……

Er is een politieonderzoek gaande, met de bedoeling de daders te arresteren. Een gedegen en nauwkeurig onderzoek heeft prioriteit. Belangrijk is dat we de neiging weerstaan om te gaan speculeren over wat er precies is gebeurd. Daarmee kan het onderzoek worden verstoord en beïnvloed. Dat willen we niet laten gebeuren, dus wachten we het politieonderzoek eerst af. Alles in het belang van het in orde komen van de veiligheid en dat het weer gezellig wordt in ons Vlissingen. Dat de daders gestraft dienen te worden, staat buiten kijf. Wij roepen degenen op die betrokken zijn geweest bij de ongeregeldheden in het Middengebied in de nacht van oud op nieuw, zich te melden bij de politie.

Het is erg dat voor sommige inwoners van Vlissingen het nieuwe jaar zo slecht is begonnen. Voor nu is het zaak dat snel uitgezocht wordt wat er precies gebeurd is. Voor de Vlissingse politiek is daarna de opdracht met elkaar ervoor te zorgen dat we oud en nieuw volgend jaar weer vieren zoals wij dat gewend zijn om te doen: met veel plezier, gezelligheid en met elkaar.

PvdA-raadsfractie Vlissingen,

Frances Oreel, Youssef Bouziani en Rens Reijnierse