Ledenbrief juli 2020

Door Frances Oreel op 12 juli 2020

Hieronder leest u de ledenbrief van de PvdA-fractie Vlissingen. Daarin staan de vijf belangrijkste onderwerpen die de afgelopen weken in de gemeenteraad van Vlissingen zijn besproken.

1. Marinierskazerne
Allereerst het proces. In het eerste gesprek met de heer Wientjes op 13 mei, waarin informatie over onderdelen van het compensatiepakket werd gegeven, werd duidelijk aangegeven dat de beoogde Rijksdienst op het terrein waar de marinierskazerne gepland stond en dat dit tevens zou bijdragen aan imagoherstel.

Toen de gemeenteraad onder geheimhouding werd geïnformeerd op 4 juni over de komst van een Extra Beveiligde Inrichting (EBI) was dat wel even schrikken. Herstel van het imago èn een EBI? Dat klinkt als een tegenstrijdigheid. De volgende dag lekte de informatie al uit. De reacties waren niet mals. De gelekte informatie veranderde niks aan de geheimhouding.

Met die insteek is de raadscolumn in De Faam aan dit onderwerp gewijd en een interview gegeven aan Omroep Zeeland. De compensatie is voor Zeeland. Dan is het ook belangrijk hoe Zeeland en Vlissingen in het bijzonder denken over het compensatiepakket. Zover heeft het niet mogen komen. De besluitvorming is vervolgens snel gegaan.

Vooraf hebben heel wat Vlissingse leden input gegeven. Van deze inbreng is de gemene deler meegenomen en naar voren gebracht in het betoog tijdens de raadsvergadering op 8 juli waarin het raadsvoorstel ‘Bestuursakkoord compensatievoorstel Marinierskazerne’ is behandeld. Daarbij is uiteraard rekening gehouden met wat haalbaar en verstandig is om naar voren te brengen.

Algemeen is de reactie op het compensatievoorstel redelijk positief. Wel wordt veelvuldig aangegeven: Hoe weten we dat het deze keer wel allemaal zal worden gerealiseerd? De komst van de EBI wordt niet toegejuicht! Daar zijn we vrij eensgezind over.

Bij de behandeling van het voorstel is aangegeven dat het pakket kansen biedt, dat er veel werk is verzet en dat we de bestuurders hiervoor bedanken. Grote economische impulsen worden gedaan. We verwachten daarvan positieve effecten. Belangrijk is dat dit alles tot de gewenste resultaten gaat leiden. Wij kunnen daar als gemeenteraad ook positief aan bijdragen. Laten we zorgen dat het niet aan ons zal liggen en laten we alles doen om het mogelijk te maken dat het hele pakket ook kan worden uitgevoerd. Het gaat er nu om dat we onze schouders eronder zetten, kortom voorwaarts!

Het gaat er nu om dat we mogelijk maken dat de resultaten behaald gaan worden! Het college zal echt vast moeten houden aan de gemaakte afspraken. Daar op toezien is onze rol vanaf nu meer dan ooit. Het college zal de gemeenteraad goed moeten blijven informeren over de voortgang.

2. Ontwikkelagenda Sociaal Domein
Allereerst een stukje tekst uitgesproken in februari 2019 over de toegang tot zorg:
“Wat wij zien is dat er nieuwe problemen worden veroorzaakt en wij hebben niet het gevoel dat daar voldoende zicht en controle op is. Als dat klopt dan vrezen wij dat de burgers weer de dupe gaan worden. Het gaat de PvdA allereerst om de mensen. In de zorg mag geld niet op een onverantwoorde manier leidend zijn. In de stukken is te vaak het financiële aspect leidend. Dat kan iedereen lezen. En wij vinden het voorstel daarmee onvoldoende om op deze manier verder te gaan. Wij zullen dan ook tegen dit voorstel stemmen!”

Dat was in februari 2019 het PvdA-betoog bij de totstandkoming van ‘hoe regelen we de toegang in Vlissingen’. Het heeft toen al ontbroken aan een kaderstellend proces. De raad was onvoldoende betrokken. Het college meende dat zij gaat over de uitvoering. Bij de behandeling van dit raadsvoorstel in de commissie werd dit wederom aangegeven. Uitvoering is aan het college. En de raad stelt de kaders.

Het nieuwe loket WMO en Jeugd draait nu een half jaar. Vanwege Corona-uitbraak zijn de laatste maanden niet echt representatief, anderzijds was dit wel een periode waarin het loket haar dienstverlening en haar betrokkenheid bij de burgers had kunnen tonen. Maar de signalen die wij krijgen zijn niet altijd even positief. Mensen krijgen het gevoel ontmoedigd te worden om hulp te vragen bij het loket. En dan drukken wij het hier nog netjes uit. Mensen hebben het gevoel dat ze moeten smeken om zorg. Dat vinden wij heel erg. Het lijkt erop dat er al een soort bezuinigingsronde is ingezet. En dat terwijl de raad is voorgehouden dat er geen bruikbare cijfers beschikbaar zijn. Dus op basis van wat wordt er voor deze veel te sobere werkwijzen gekozen. En vooral op basis van welk besluit?

Als gemeenteraad verwachten wij goed voorbereide voorstellen. Voorstellen gebaseerd op cijfers, kennis, ervaring enzovoorts. Daar is hier geen sprake van. Als voorbeeld het passend onderwijs. Door het college is toegezegd dat dit integraal zou worden meegenomen. Het is niet los te zien van de jeugdzorg. Maar cijfers en een verslag van de evaluatie zijn er blijkbaar niet? Ongelooflijk! Hoe kan dit college op deze manier goed functioneren? Wij vragen het ons echt af!

De voorliggende ontwikkelagenda zien wij als algemeen stuk, want onderwijs heeft een onlosmakelijke verbinding met jeugdzorg! Wij gaan er dan ook vanuit dat dit terugkomt in de kaderstellende stukken. Blijkbaar worden de kaders in het uitvoeringsbeleid gesteld. Dat betekent dat de raad over het uitvoeringsbeleid gaat. Dit stellen wij hier met verbazing vast. Als de kaders zouden worden gesteld in de werkprocessen (als dat zo zou zijn) dan gaat de gemeenteraad ook over de werkprocessen.

Erg bijzonder overigens dat de Sociale Cliëntenraad Walcheren hierover advies geeft. Blijkbaar hebben zij gemeend dat te moeten doen als aanvullend advies. Wat goed te begrijpen is uit de beantwoording van de wethouder tijdens de commissie vergadering.

Onze conclusie:
– De PvdA gaat ervan uit dat het kaderstellende proces met de raad wordt aangegaan. Er is al heel wat input geleverd door meerdere partijen. Hierover is aangegeven dat dit zal worden meegenomen in het uitvoeringsbeleid. Daar vertrouwen wij uiteraard op.
– Meten = weten wat betreft cijfers, evaluaties enzovoorts bij het te vormen integrale beleid. Zodat er keuzes gemaakt kunnen worden, die tegemoet komen aan opgedane ervaringen.
– Nu de kaders worden gesteld in het uitvoeringsbeleid is daarmee het uitvoeringsbeleid aan de raad. De raad kan dan zelf beoordelen in hoeverre de aangedragen input is verwerkt.

3. Scholen Oost-Souburg
De aanbesteding voor de bouw van de scholen moet opnieuw. Er is aangegeven dat wanneer we de budgetten niet verhogen een nieuwe aanbesteding hoogstwaarschijnlijk weer niet tot een gunning zal leiden. Samen met CDA en POV hebben wij ons vooral in het financiële deel verdiept. Dit was relevant voor het raadsvoorstel dat voor lag. Heel veel achterliggende stukken opgevraagd en betrokken in onze meningsvorming.

Er is nog gepeild of een stap te maken was naar toch één brede school, maar daar zijn wij roependen in de woestijn! Hoofdargument is dat er geen locatie te vinden is. Als die er zou zijn, zou dat € 3 tot 4 miljoen besparing opleveren volgens de wethouder. Maar er is geen geschikte locatie te vinden. De scholen gaan inmiddels goed met elkaar om en zouden open staan voor één school!

Kort op hoofdlijnen een terugblik op eerdere besluitvorming:
– De eerste raadsperiode waarin dit onderwerp is behandeld was de raadsperiode 2006-2010. Binnen onze partij is dit onderwerp vaak ter sprake gekomen. Met name de optie Karolingische Burg, de voors en tegens voor deze locatie om een brede school te bouwen zijn intern binnen onze partij besproken. Uiteindelijk is deze locatie afgevallen. Het Rijk wees deze af.
– Andere locaties werden eerder onderzocht en niet haalbaar bevonden, zoals Oranjeplein en Kromwegesingel. Tot in de raadsperiode 2014-2018 werd gezocht naar een geschikte locatie voor de bouw van een Brede School. Verantwoordelijk wethouders waren in die periode de heer Verboom en later mevrouw Elliot. Een bijzonder concept Brede School, bleek voor de scholen niet haalbaar.
– Uiteindelijk is besloten tot vervangende nieuwbouw op de bestaande hoofdlocaties van de scholen.

4. Voorjaarsnota en Kadernota
Uitgesproken tekst tijdens de raadsvergadering op 8 juli:
“De PvdA maakt zich zorgen……… Onze zorgen worden niet weggenomen, onze zorgen worden steeds groter….. Wat zijn de ambities en de visie van het college? Wij kunnen nog steeds geen consequente lijn bespeuren. En dan vragen wij ons af, in hoeverre is het college in staat kritisch naar haar eigen functioneren te kijken?

Wat wij nu zien is dat er gemeentelijke taken, waarop wetgeving en beleid landelijk is bijgesteld, binnen Vlissingen niet is bijgesteld. We wisten al dat veel beleidsnota’s, tientallen voor herziening in aanmerking komen, achterstallig werk eigenlijk, dat lijkt nu op uitvoeringsproblemen uit te draaien. En dan te bedenken dat wetswijzigingen ruim van tevoren worden aangekondigd, daar behoort de organisatie zich op voor te bereiden. Als er keuzes gemaakt kunnen worden, dienen die aan de raad te worden voorgelegd. De grotere zorgen liggen hierin: begint het op te breken, moeten wij dat vaststellen?

Samen met andere partijen hebben wij meerdere amendementen ingediend. Gezien de overeenkomst met het coalitieprogramma, moeten deze amendementen allemaal een meerderheid krijgen. Daar kijken wij naar uit. Mede door de verwachtingsvolle teksten in het coalitieprogramma. Laat het daden worden en niet bij woorden blijven.

Te vaak moeten wij hier in deze raad betogen aanhoren, waarin uitleg wordt gegeven over een zienswijze, vooral gericht op de vorm. Te vaak wordt de inhoud overgeslagen. Inmiddels heeft in onze ogen deze coalitie een soort eigen democratisch stelsel ontwikkeld, binnen de democratie in Nederland. Dat kan natuurlijk niet! Te vaak worden ook stellig dingen beweerd, die feitelijk niet kloppen. Wij als raadsleden moeten goed weten wat we zeggen. De burgers, onze achterban moeten er op kunnen vertrouwen dat hetgeen wij zeggen juist is! Daar hebben wij een grote verantwoordelijkheid, maar ook het college. Een motivering van het college wordt soms een aantal keer aangepast… Uiteindelijk wordt het ook persoonlijk gemaakt, een zwaktebod natuurlijk, maar ook zeker raadslid en bestuurder onwaardig!

De Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur behelzen beginselen om de gedragsregels van de gemeente t.o.v. de burgers te regelen. Om die reden gaan ’veel vergelijkingen met bedrijven in de markt’ niet op en het is ook geen nieuw ‘toverwoord’! De basis voor een goed en resultaatgericht debat is eerst en vooral een debat gevoerd binnen de democratische kaders èn op inhoud…… Met ruimte voor meningsverschillen.

Er liggen afspraken, over de kaderstellende rol van de raad en hoe we deze terug willen zien in raadsvoorstellen. De afspraken zouden niet nodig moeten zijn, maar belemmeren in principe ook niet. Een jaar nadat deze afspraken zijn gemaakt, blijkt het toch moeilijk te zijn. Het is zelfs recent aan de orde geweest dat vastgesteld beleid door de raad, bewust door het college naast zich neer werd gelegd. Dat gebeurt in Vlissingen. En wat is de rol van de raad bij burgerparticipatie? Daar bestaat ook geen duidelijk beeld over. Allemaal onnodige energie, die niet bijdraagt aan samen tot oplossingen komen. Hierover is ook een amendement ingediend. Wij willen een oproep doen om nu eerst eens te doen wat we moeten doen en op een wijze zoals geregeld in de wet.”

5. Motie racisme: extra aandacht voor jongeren en het onderwerp bespreekbaar maken
De motie is ingediend, samen met Lijst Duijndam. Resultaat gaat voor. Op die basis is samenwerken altijd mogelijk. De motie is niet in stemming gebracht, want de wethouder heeft toegezegd dat het Anti Discriminatie Bureau zal worden uitgenodigd in de eerstvolgende commissievergadering. We gaan dan het debat voeren over hoe we in Vlissingen aandacht voor dit onderwerp kunnen vragen. We kunnen onze ogen niet sluiten voor wat er in de wereld gebeurt.

Vragen of opmerkingen? Neem contact met mij op.

Fractievoorzitter Frances Oreel