Onderwijs en kinderopvang
Nog steeds, en in toenemende mate, zijn de kansen voor kinderen uit gezinnen met laag opgeleide ouders, met ouders met beperkte financiële middelen, van alleenstaande ouders, van allochtone gezinnen, meestal kleiner dan die van andere kinderen. Het duurzaam scheppen van gelijke kansen vraagt om een gezamenlijke inzet van vele partijen. In en buiten het onderwijs. In samenspraak met ouders en leerlingen. De basis ligt in de opvoeding door de ouders, die ondersteuning moeten krijgen, als dat voor de ontwikkeling van het kind gewenst is.We onderschrijven het landelijk programma, waarin vermeld staat dat ieder kind een fijne jeugd, een veilig thuis en een goede school verdient. De regering, schoolbesturen en individuele scholen zijn verantwoordelijk voor het lespakket, maar vooral in onze gemeente moeten we, gezien de samenstelling van de bevolking, er alles aan blijven doen om laaggeletterdheid en leerachterstanden tegen te gaan. De gemeente zal buitenschoolse activiteiten stimuleren, die bijdragen aan het benutten van de kansen voor persoonlijke ontwikkeling. Zij zet zich in voor structurele samenwerkingsvormen van organisaties en personen die een rol spelen bij de persoonlijke ontwikkeling van kinderen.
Op de niveaus van vmbo, mbo, hbo en University College Roosevelt richt de gemeente zich daarbij op samenwerkingsvormen die de perspectieven van de jongeren versterken. De aansluiting op economische ontwikkelingen die een duurzame samenleving bevorderen en waarin een belangrijke rol is weggelegd voor werkgevers in de diverse sectoren. In de openbare ruimte, waartoe ook de vrij toegankelijke schoolpleinen behoren, zorgt de gemeente voor veilige routes naar scholen, voor veilige buitenleerplekken, voor veilige speelruimtes. In feite is de hele gemeente een leerplek.
Onze keuzes:
1. We ondersteunen voorstellen om de kinderopvang en het peuterwerk gratis te maken.
2. De gemeente maakt met de scholen en de kinderopvang een Lokale Educatieve Agenda (LEA), waarin we onderwijsproblemen in onze gemeente in kaart brengen en met passende oplossingen komen om ongelijkheid tegen te gaan en kwaliteit te bevorderen.
3. Wij willen dat de gemeente in die LEA met name laaggeletterdheid in samenwerking met o.a. de bibliotheek, het inrichten van groen/blauwe schoolpleinen en het aanstellen van conciërges, het schoonhouden van scholen, aan de orde stelt.
4. Vanaf 3 tot en met 18 jaar is er een gratis traject om kennis te maken de diversiteit aan bewegings-, sport-, en culturele activiteiten.
5. Aansluitend bij het provinciaal initiatief van de Cultuurbus ontwikkelt de gemeente een mogelijkheid voor (groeps)vervoer naar en van die activiteiten.