Toespraak Esther-Mirjam Sent

12 oktober 2021

Vorige week zaterdag was voor onze partij een bijzondere dag. We namen afscheid van Nelleke Vedelaar en verwelkomden Lenna Vromans als onze nieuwe internationaal secretaris en Marinka Mulder als ons nieuwe partijbestuurslid. We zagen elkaar eindelijk weer zonder coronarestricties. Voor mij was het extra bijzonder. Ik ben nog steeds overweldigd en dankbaar voor alle steun en felicitaties, en ik voel mij vereerd en strijdbaar om als jullie nieuwe voorzitter aan de slag te gaan.

Want er is genoeg te doen. Ik wil van onze partij weer een ideeënpartij maken, waarbij we de krachten bundelen en waarin de leden centraal staan. Daar ga ik iedere dag aan werken, samen met jou. Daarover vertelde ik tijdens mijn speech. Die kun je hier terugkijken.

Er hangt verandering in de lucht. Je voelt het in de kleine zaaltjes. Je voelt het op het Woonprotest, of op de Dag van de Onmisbaren. Je voelt dat mensen het niet langer accepteren. Dat ze zich verzetten tegen een marktsysteem waarbij een kleine groep deelt in de winst en een grote groep daarvoor moet betalen. Waarbij roofbouw wordt gepleegd op onze planeet. Genoeg is genoeg.

Nederland heeft behoefte aan een andere, eerlijkere koers. Geen spelletjes meer. Wij van de Partij van de Arbeid weten dat we de trend kunnen keren als we ons niet laten reduceren tot een economie van individuen maar weer uitgaan van de kracht van het collectief. Samen kunnen we weer grip krijgen op ons leven en onze toekomst. Want samen staan we sterker.

Over 5 maanden staan de Gemeenteraadsverkiezingen voor de deur. Dat is onze eerste prioriteit. In de gemeenteraden maken we het verschil voor mensen. Ik ben ervan overtuigd dat we die verkiezing kunnen winnen. Want wie had gedacht dat er maar liefst 8 mensen zouden strijden voor het voorzitterschap van de PvdA? Of dat de Duitse sociaaldemocraten de verkiezingen zouden winnen? Of dat we met de geweldige Frans Timmermans de grootste partij zouden worden? Maar het kan dus wel! De sociaaldemocratie is springlevend en daar moeten we trots op zijn.

Dus ga die campagne met trots en met lef in. Wij voeren deze campagne met tienduizenden mensen tegelijk. Wij gaan van Nederland weer een eerlijk en fatsoenlijk land maken.

Voorwaarts!

Esther-Mirjam Sent