28 juni 2020

Een eeuw lid van de PvdA

Deze maand waren onze leden Sjaak van der Linde en Sjef van Wijnen ieder 50 jaar lid van de Partij van de Arbeid. Samen een eeuw lidmaatschap. Vertegenwoordigers van het afdelingsbestuur en de fractievoorzitter gingen op visite om gebak, bloemen en… gouden lidmaatschapsspelden uit te reiken! Tijdens de twee bezoeken was het mooi weer en kon dit alles volledig Corona-veilig in de achtertuinen plaatsvinden.

In voor en tegenspoed
Het waren twee bijzonder leuke en ook nog eens interessante ontmoetingen. Wanneer je 50 jaar lid bent van een politieke partij heb je veel mooie en minder mooie momenten meegemaakt. Dat Sjaak en Sjef al die tijd lid zijn gebleven heeft volgens hen deels met opvoeding, maar vooral met innerlijke drijfveren te maken. Daaruit vloeide het streven naar spreiding van kennis, macht en inkomen voort.

Uiteraard ging het aanvankelijk over politiek en de Vlissingse politiek in het bijzonder, maar er werden ook verhalen die daar indirect mee te maken hadden opgehaald. Zo vertelde Sjaak over de totstandkoming van zijn artikel op de website van De Kromme Elleboog over de Vlissingse geheime zender. Op de zolder van het pand aan de Stenen Beer bleken nog steeds verschillende porseleinen isolatoren te hangen waar de antenne aan werd vastgemaakt.

Sjaak van der Linde

Sjef deelde de geschiedenis van zijn eerste aanstelling als docent op een openbare lagere school. Sjef: “De burgemeester van die gemeente zat achterin de klas tijdens mijn proefles en vond mij een geschikte leraar. Hij zorgde er voor dat ik mijn militaire dienst bij de marechaussee drie maanden eerder kon stoppen om voor de klas aan de slag te gaan. Die man kwam hoogstpersoonlijk naar de kazerne in Nunspeet om mij te vertellen dat alles rond was. Bijzonder toch?”

De toekomst
Alleen maar achteromkijken is er bij Sjaak en Sjef niet bij. Zij volgen de politiek van lokaal tot mondiaal nauwgezet. Sjaak: “Dat ze bij de compensatie voor het niet doorgaan van de marinierskazerne aan komen zetten met een extra beveiligde inrichting (EBI) vind ik ongehoord! Steek geld en tijd in een scheepsbouwacademie. D’r zijn tientallen vacatures bij Damen en Amels. Marineorders leveren gigantisch veel manuren werk op.”

Sjef van Wijnen en Esther Baaijens

Sjef snijdt de overlast in Vlissingen aan. Van Park Westduin tot aan de boulevards zijn er plekken waar mensen zich onveilig voelen omdat er drugs wordt gedeald en gebruikt. Als onderwijsman maakt hij zich druk om de nieuwbouw van scholen in Oost-Souburg. Niet alleen financieel is dit zorgelijk, maar ook qua verkeersveiligheid. Bij hem in de buurt wordt idioot hard gereden met deze maand de dood van Inge Caljouw als tragisch gevolg. Inge was een vriendin van zijn dochter.

Esther Baaijens (afdelingsvoorzitter)