Sport en beweging

Bewegen en sport beoefenen zijn belangrijk voor de lichamelijke gezondheid. Maatschappelijk van groot belang door het verminderen van ziekteverzuim en het beperken van kosten van de gezondheidszorg. Daarmee is betrokkenheid van overheden en werkgevers bij het bevorderen van bewegen en sporten gegeven. Het Zeeuws Sportakkoord speelt hierin een belangrijke rol. Zien bewegen, doet bewegen en ieder kan bewegen in eigen en/of werktijd.

Onze keuzes:
1. Het vergroten van uitdagingen in de openbare ruimte die de jeugd aanzet tot bewegen en sporten. Buiten zijn is leuk.
2. Het bestaande speelruimteplan wordt aangevuld met een sportruimteplan.
3. Ieder kind moet lid kunnen zijn van een sportvereniging. Ieder kind moet zich kunnen redden in het water. De drempels om dit te realiseren, moeten verlaagd worden. Een onderzoek via de scholen kan constateren wie buiten de boot vallen.
4. De exploitaties van sportaccommodaties moet verbeteren.
5. In meer buurten moeten goede speel- en sportvoorzieningen komen. In speciale sportparkjes met een speciale ondergrond, die niet groot hoeven te zijn, kunnen klimrekken en dergelijke worden aangebracht. We denken aan het Van Nispenplein, het Stadhuisplein, de Verlengde Bonedijkestraat en het Mandelapark. Zien bewegen, doet bewegen en ieder kan bewegen in eigen tijd. Een buurtsportcoach kan hierbij een belangrijke rol spelen.
6. De Sportraad is nu met name adviesorgaan van B&W en gaat zich meer richten op het leggen van contacten met buurtbewoners en diegenen die als vrijwilliger in de sport actief zijn. De Sportraad kan leerlingen stimuleren en informeren om lid van een sportvereniging te worden.
7. “Ons” Nollebos kan nog meer ingezet worden om kinderen meer te laten bewegen.
8. Eén van de sporthallen is verouderd. In overleg met gebruikers en geïnteresseerden zal worden onderzocht welke mogelijkheden er zijn om tot een nieuwe te komen.