Door Frances Oreel op 24 mei 2016

Werk maken van huishoudelijke hulp

In de dagbladen stond maandag 23 mei 2016 een paginagrote advertentie van de FNV ondersteund door verschillende partijen waaronder de politieke partijen GroenLinks, SP, 50Plus en Partij van de Arbeid. In deze advertentie staat: “Bent u sinds 1 januari 2015 uw huishoudelijke zorg verloren? De Centrale Raad van Beroep heeft uitspraak gedaan dat dit in flink wat gemeenten onrechtmatig is gebeurd omdat er geen maatwerk is geleverd. Geldt dit voor u? Meld u en wij helpen u om de huishoudelijke zorg te krijgen waar u recht op heeft. Bel 079-3536015. Er zit een belteam klaar om u verder te helpen.”

Naar aanleiding van deze oproep heeft de PvdA-fractie Vlissingen de volgende vragen aan het college van B&W:

1. Heeft u kennis genomen van de oproep en bent u met ons van mening dat het totale klantenbestand Huishoudelijke Hulp d.d. 31-12-2014 van dit aanbod gebruik kan maken en een brief kan gaan sturen naar de gemeente Vlissingen, waarin aanspraak wordt gemaakt op het aantal uren Huishoudelijke Hulp waar men recht op heeft dan wel welke men nodig heeft?
  2. Gezien de situatie in Vlissingen willen wij een reactie van het college op het volgende, als mogelijke reactie op de oproep:Wacht niet tot – al dan niet met hulp van het FNV – een brief wordt gestuurd, maar ga per omgaande zelf aan de slag en benader alle (oud) cliënten. Zo wordt in ieder geval het proces zelf in de hand gehouden en gestructureerd.Tegelijk wordt hiermee duidelijk gemaakt dat de gemeente Vlissingen zeker de wet zal naleven. Verder kan het eigen initiatief van de gemeente, in deze lang lopende kwestie, een positieve invloed hebben op de relatie met onze inwoners. Er zijn inwoners die het vertrouwen in de gemeente zijn verloren. De relatie met de inwoners is te belangrijk, werkwijzen die hieraan positief kunnen bijdragen dienen te worden aangegrepen.

Frances Oreel (fractievoorzitter)

Gerbrandystraat 55 4384 NC Vlissingen Mijn naam is Frances Oreel. Tot mijn 18e  jaar heb ik op Souburg gewoond en daarna in Vlissingen. Ik ben gehuwd en heb een zoon. Ik heb een eigen bedrijfje in begeleiding, coaching en advies op het gebied van persoonlijke ontwikkeling en ben bezig om dit uit te breiden met