Door op 14 november 2015

Lezing: Arbeiders in Vlissingen

De gemeente Vlissingen viert dit jaar dat ze 700 jaar stadsrechten heeft. Dat wordt gevierd met vele activiteiten. Ter gelegenheid van dat jubileum is een prachtig boekwerk verschenen met de titel ‘Vissers, Kapers, Arbeiders’, geschreven door de historicus Peter van Druenen.

De PvdA wil graag aandacht besteden aan de geschiedenis van de arbeiders. Over de arbeidersbeweging in Vlissingen is in 1989 al eens een boek verschenen onder de titel ‘Een broeinest der anarchie’. Ruim 100 jaar geleden had de stad Vlissingen een zeer actieve arbeidersbeweging. Een radicale beweging die vaak tegenover de directie van de scheepswerf De Schelde en het gemeentebestuur stond. De sociale omstandigheden van de arbeiders waren erbarmelijk en dat zorgde voor veel strijd. In dit boek – dat het proefschrift was van Bert Altena – wordt de situatie van de arbeiders, arbeidersbeweging en maatschappelijke ontwikkeling beschreven over de periode 1875-1929.

Dit jaar is van Bert Altena het boek ‘Machinist en wereldverbeteraar’ verschenen. Een biografie van A.J. Lansen (1847-1931), een Zeeuwse arbeider uit de negentiende eeuw die ook in Vlissingen actief is geweest. Dit boek staat op de longlist van de genomineerden voor de Zeeuwse boekenprijs 2015.

Graag nodigen wij u uit voor een openbare lezing over de Arbeiders in Vlissingen met als spreker dr. Bert Altena op woensdag 18 november in het Arsenaaltheater aan het Arsenaalplein 1 in Vlissingen. Aanvang 19:30 uur (zaal open 19:00 uur). De toegang is gratis en bij binnenkomst bieden wij u graag een kopje koffie aan.

Waar ben je naar op zoek?